Wymagający rynek stawia przedsiębiorców przed koniecznością sprostania kolejnym, wymagającym wyzwaniom. Posiadanie dobrego produktu, czy też dysponowanie wyjątkowymi usługami dziś już nie wystarczy do tego, by znaleźć i utrzymać klientów. Sukces odnoszą jedynie te marki, które są rozpoznawalne i dobrze zakorzenione w świadomości odbiorców.

Czym jest system identyfikacji wizualnej?

Zrozumienie istoty systemu identyfikacji nie jest zadaniem trudnym, jednak żeby móc w pełni docenić jego znaczenie, musimy zacząć od przedstawienia teorii lejka sprzedażowego. Jest to pięciopoziomowy schemat symbolizujący proces zdobywania lojalnych klientów. Wlot lejka, a więc poziom pierwszy i najszerszy to przykucie uwagi odbiorcy. Kolejnym etapem jest wzbudzenie zainteresowania oferowanym produktem lub usługą. Jeśli uczynimy to skutecznie, to klient wkroczy na kolejny poziom, którym jest pożądanie, czyli chęć zdobycia proponowanej wartości — stąd już prosta droga do realizacji zakupu. Finalizacja transakcji nie kończy jednak procesu. Ostatnia, najwęższa część lejka to najtrudniejsze i często długotrwałe zadanie — zdobycie lojalności i nakłonienie go do powrotu.

Już pierwszy etap wymaga, by firma była rozpoznawalna i wyraźnie wyróżniała się na tle konkurencji. Mówiąc o identyfikacji najczęściej mamy na myśli logotyp, czyli znak firmowy. Rzeczywiście, logo jest wyróżnikiem, który doskonale poprawia rozpoznawalność marki, a wraz z popularyzacją brandu skutecznie może uzupełnić a niekiedy wręcz zastąpić szersze formy prezentacji. Atrakcyjny znak firmowy powinien być nie tylko łatwy do zapamiętania, ale też wyzwalać określone emocje, ściśle związane z profilem działalności firmy. Posłużmy się konkretnymi, choć mocno uproszczonymi przykładami. Sprzedajesz drogie zegarki? Twoje logo powinno kojarzyć się z zaufaniem i prestiżem. Jesteś właścicielem siłowni? Postaw na dynamikę i aktywność. W każdym przypadku znak graficzny powinien być ściśle skorelowany z wartościami charakterystycznymi dla grupy docelowej, przemawiać do wyobraźni odbiorców i zachęcać do działania, wspierając zamianę osoby potencjalnie zainteresowanej w wiernego klienta.

Praktyczne zastosowanie identyfikacji wizualnej

Elementy identyfikacji wizualnej, poza wspomnianym już logotypem, obejmują między innymi określenie kolorów firmowych, kroju pisma używanego w komunikacji, wzorów druków firmowych, a więc papieru firmowego, kopert i wizytówek. Duże firmy o ugruntowanej już pozycji z reguły dysponują dokumentacją, która precyzyjnie określa najdrobniejsze szczegóły wykorzystania znaku firmowego, a jakiekolwiek odstępstwa od zatwierdzonego schematu są kategorycznie zabronione i obwarowane surowymi paragrafami. Wszystko po to, by chronić jedna z największych wartości przedsiębiorstwa — jego markę. 

Budowa systemu identyfikacji wizualnej opłaci się również firmom, które dopiero debiutują na rynku. Punktem wyjścia powinno być opracowanie znaku graficznego i przygotowanie podstawowego zestawu niezbędnych materiałów, w tym także odzieży firmowej. Koszulki na zamówienie nie stanowią dużego wydatku, doskonale integrują pracowników i stanowią efektowną wizytówkę firmy. Sprawdzą się także w roli upominku dla klientów. Trudno o bardziej praktyczny wyróżnik firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here