Jak radzić sobie z jesienną depresją?

Jesień nastała. Dni są krótkie, noce zimne. Choć lubimy zimę i chłodną pogodę, wiele czyteliczek może czuć się zmęczonych, niespokojnych i przygnębionych. I nie jest to rzecz oczywista – to Sezonowe Zaburzenie Afektywne (SAD), rodzaj depresji, która jest związana z mniejszą ilością światła dziennego w okresie jesienno-zimowym. Pozbawieni jesteśmy witaminy D, brakuje nam słońca i aż jedna na dwadzieścia osób – głównie kobiet – cierpi na SAD. Więc brakuje ci światła i energii, warto zacząć walkę z brakiem światła.

Wiele osób korzysta z terapii światłem do walki z SAD, wykorzystując tego typu urządzenia do rozwiązywania problemów związanych ze światłoterapią. Można używać lamp imitujących ciepłe światło dzienne, przez co najmniej 30 minut dziennie, najlepiej w ciągu 10 minut od przebudzenia. Nie używaj zimnego światła przemysłowego – a jeśli masz jakieś możliwości wykorzystania ciepłego światła ognia, zrób to: wykorzystaj ostatnie dni jesieni, aby pójść na camping z przyjaciółmi i rozpalić ognisko!

A mówiąc o biwakowaniu i wędrówkach, zawsze możesz użyć ćwiczeń fizycznych, aby zyskać więcej energii. Oczywiście, możesz woleć wyjść na spacer niż biegać czy podnosić ciężary. Jednak bardziej intensywne ćwiczenia fizyczne mogą pomóc Ci zachować formę i dyscyplinę. Połącz cardio z ćwiczeniami rozciągającymi jak joga i pilates! Korzystam z zimowej pogody, aby przez chwilę biegać lub spacerować – i jeżdżę na rowerze do pracy, aby uzyskać trochę witaminy D.

Włącz wysiłek do swojej codziennej rutyny – czasami wszystko, czego chcemy, to przykryć się kocykiem i zasnąć, ale trzeba trzymać się rozkładu codziennych zajęć. Nie czekaj „jeszcze pięć minut”, jeśli masz smartfon, możesz zaprogramować w nim wiele alarmów. Trzymaj się regularnego rozkładu snu, i mieć określone godziny posiłków. Motywuj się nagrodami jak przekąski za dobre zachowanie.

Wychodź też na miasto, nawet jeśli jesteś introwertyczką. Owszem, zima nie jest najlepszym czasem na poznanie nowych ludzi, ale można znaleźć jakieś dodatkowe zajęcia lub klub książki. Spędź wieczór z przyjaciółką lub zaproś sąsiadów na pizzę i film. Unikaj depresji poprzez spotkania z przyjaciółmi.

I oczywiście najlepszym sposobem walki z depresją jest zimowy wypoczynek w słonecznym miejscu. Nie należy przyjmować suplementów – chyba że lekarz zapisze ci witaminę D.

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Loading…

0

Comments

0 comments

Spodnie do kostek na jesień

Rihanna i jej płaszcze